NS: Als we met elke trein rekening moeten houden…

NS_DSC-RX10M2_DSC03577_ISO_100[1]

Gistermiddag moest ik in Kampen zijn. Dat werd dus overstappen in Zwolle. Riant de tijd: zeven minuten om van spoor 7 naar spoor 12 te komen. Dacht ik…

Maar kort voor Zwolle stond de intercity van de NS stil. De omroep meldde dat zulks kwam doordat we vlak achter de stoptrein zaten, maar waarom die blijkbaar onverwacht in de weg bleek te zijn werd niet verder vermeld. Enkele minuten te laat kwamen we aan in Zwolle, alwaar ik tot mijn verbazing zag dat voor spoor 12 richting spoor 1 werd verwezen. In fikse pas herinnerde ik me dat station Zwolle wat vreemd in elkaar steekt; helemaal voorbij spoor heeft men ooit een zwik nieuwe sporen bijgebouwd. En dan wel voorbij het einde van het perron van dat eerste spoor…

Samen met nog wat mensen bereikte ik dat spoor 12. Dat bleek in een bocht gebouwd, zodat slechts de laatste wagon zichtbaar is En net bij het sluitsignaal sprong ik aan boord. Niet iedereen was op tijd, trouwens.
Reden om de NS conducteur, die tijdens de tien minuten durende rit kwam controleren, eens te vragen of hij zich besefte dat de trein naar Groningen te laat was gearriveerd. De man wist van niets. Maar, hij begreep wel waar ik heen wilde, want hij sprak “Als we met elke trein rekening moeten houden loopt de dienstregeling in het honderd”. Ik riposteerde met de opmerking dat die dienstregeling toch al wel eens haperde, gezien mijn bijna gemiste aansluiting, maar daar waren, volgens deze hoofdconducteur eerste klasse “vast wel goede redenen voor”. En omdat ik niet eerder in deze trein had gezeten liet ik het daar maar bij.

Echter, eenmaal in Kampen, kwam de aap uit de mouw. Deze boemel ging niet verder! ’t Reed slechts tussen Zwolle en Kampen heen en weer – in te Kampen stond hij een paar minuten te wachten, alvorens weer terug te rijden. Dus, hoezo dienstregeling ontwricht? Niets makkelijker dan als de trein waar je reizigers uit moeten komen wat te laat is de mensen even die extra minuut te geven om hun aansluiting te halen! Maar dan moet je wel

  • Geïnteresseerd zijn in je klanten;
  • Geïnformeerd worden over vertragingen van andere treinen, en
  • En als conducteur ergens gaan staan waar je het perron waarover je klanten zich haasten om jouw trein te halen kunt overzien!

En niet, zoals deze meneer, je verdekt opstellen op een punt waar je dat overzicht niet hebt. Iets wat volgens mij zelfs officieel verboden is, immers, de conducteur moet de hele trein kunnen overzien voordat hij de deuren sluit. In welk geval ik hem ook had moeten zien, natuurlijk.

Tja. Meuk natuurlijk. Heel erg meuk. Maar mogelijk is het wel een goed plan, van de NS, om deze man op deze rustige boemel te stationeren. Dan kan hij in ieder geval niet te veel reizigers pesten.

NS_DSC-RX10M2_DSC03577_ISO_100[1]

Station Kampen – spoor 1, waar voor de NS de dienstregeling voor alles gaat…

Wees de eerste om te reageren

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.

*